wtorek, 25 czerwca 2019

" Śmierć Komandora. Metafora się zmienia. Tom 2 Haruki Murakami"

AUTOR: Haruki Murakami
TYTUŁ: Śmierć Komandora. Metafora się zmienia
TOM: 2
TŁUMACZENIE: z japońskiego Anna Zielińska-Elliott
WYDAWNICTWO: Warszawskie Wydawnictwo MUZA SA.,Warszawa 2018
OKŁADKA miękka, stron 480.

Z okładki:
Drugi tom długo oczekiwanej powieści Murakamiego!
W Hong Kongu została uznana za nieprzyzwoitą, ocenzurowana i zakazana dla czytelników poniżej 18 roku życia. W Japonii w środowisku skrajnej prawicy wywołała oskarżenia wobec Harukiego Murakamiego o zdradę narodową, choć jednocześnie została okrzyknięta jednym z największych dokonań tego pisarza. „Śmierć Komandora” to obszerna dwutomowa powieść, na którą fani Murakamiego czekali aż pięć lat.
Żona malarza w średnim wieku porzuca go – z dnia na dzień. Podobnie, z dnia na dzień, on sam podejmuje decyzję, by wyprowadzić się z domu. Rezygnuje ze zleceń, wsiada w samochód i przez parę miesięcy włóczy się po północno-wschodniej części wyspy Honsiu. Gdy zmęczony tułaczką wraca do Tokio i prosi przyjaciela o nocleg, ten ma mu do zaoferowania coś znacznie lepszego: opuszczony dom w górach należący do jego ojca, sławnego malarza. W nowym, inspirującym otoczeniu bohater zamierza wieść spokojne życie poświęcone twórczości – korzysta z pracowni mistrza, zaczyna prowadzić lekcje malarstwa w pobliskiej Odawarze i wdaje się w niewiele znaczące romanse. Dom ten dla bohatera powieści stanie się epicentrum przemiany i szczególnej formy odrodzenia – i w sztuce, i w życiu. Pierwszym epizodem tej przemiany będzie odnalezienie na strychu nieznanego obrazu starego mistrza: niemal wiernego odtworzenia sceny zabójstwa Komandora z „Don Giovanniego”.
Od momentu tego odkrycia realistyczna narracja zaczyna się stopniowo przeplatać z surrealistycznymi wątkami, a fabułę zaludniają niezwykłe postaci, które uosabiają symbole, idee i metafory. Murakami z lekkością kreśli niezwykłe wizerunki swoich bohaterów, subtelne podważając granicę między marzeniem i rzeczywistością. Pojawiają się znane motywy: wyschnięta studnia, która nęci swoją mistyczną pustką, ekscentryczny milioner oraz niespodziewane i niewyjaśnialne zniknięcie. Czytelnik rozpozna nieoczywiste symbole i bezpretensjonalną erotykę o leciutko perwersyjnym odcieniu.
 
źródło opisu: https://muza.com.pl/zapowiedzi/3113-smierc-komando...(?)
źródło okładki: https://muza.com.pl/zapowiedzi/3113-smierc-komando...»


     Nie mogłam się doczekać drugiego tomu powieści Murakamiego, ponieważ od wielu lat jestem fanką jego pisarstwa. Gdy już dostałam do ręki książkę, to nie mogłam jej przeczytać, bo miałam mnóstwo innych do przeczytania z wydawnictwa i studia. Gdy nastąpił ten cudowny moment, nie zauważyłam ,kiedy ją skończyłam, bo książkę czyta się ekspresowo, jak każdą powieść tego autora. Zaznaczam powieść, bo książka o bieganiu, szła mi jak krew z nosa.
      Przyznam szczerze, że pierwsza część bardziej mnie uwiodła. Książka mnie uspokajała,mocno zachęcała, by znów malować. Czułam się cudownie, gdy ją czytałam. W tym tomie, czegoś mi zabrakło. Było ciekawie, napięcie rosło, ale pozostał jakiś niedosyt.
     Książka jest świetna, ciekawa, dobrze napisana i przetłumaczona, ale czegoś brakuje. Zakończenie też jest zbyt proste. Mimo to, uważam, że powieść jest dobra i kiedyś, za kilka lat znów przeczytam obie części. Polecam Maa
Moja ocena 10
Dziękujemy Warszawskiemu Wydawnictwu Muza SA, za możliwość przeczytania wspaniałej książki.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Współne życie" Brigitte Luciani, Eve Tharlet

AUTOR : Brigitte Luciani, Eve Tharlet TYTUŁ : Wspólne życie SERIA : Rodzina Borsuków i Lisów przedstawia TŁUMACZENIE z języka francuskiego:...