niedziela, 20 października 2024

"Zanim zabijesz moją śmierć" Ryszard Oleszkowicz

AUTOR: Ryszard Oleszkowicz

TYTUŁ: Zanim zabijesz moją śmierć

WYDAWNICTWO: MUZA SA, Warszawa 2024r.

OKŁADKA: miękka ze skrzydełkami, stron:  320.


Z okładki:

Wstrząsający i wpełzający pod skórę thriller o rosyjskich służbach specjalnych, napisany przez byłego oficera ABW!
WYDARZENIA W TEJ POWIEŚCI SĄ FIKCYJNE.
ALE TO NIE ZNACZY, ŻE NIE MOGĄ WYDARZYĆ SIĘ NAPRAWDĘ.

To miał być spokojny dzień. Spokojny jak na polskie służby specjalne. Krzysztof Formik z sekcji przeciw rosyjskiej Agencji Wywiadu nie spodziewał się, że to właśnie tego dnia, stary wróg wróci do gry. Tym bardziej nie spodziewała się tego porucznik Ida Sawro, o którą upomni się jej przeszłość.

Zdemaskowany wiele lat temu przez polskie służby specjalne i wydalony do Rosji szpieg GRU „Skorpion” przybywa z Moskwy, aby osobiście zainicjować i nadzorować przebieg rosyjskiej akcji destabilizacyjnej w Polsce. Do gry wkraczają polskie służby specjalne, które chwytają się każdej możliwości i eksperymentalnie włączają w operację Sztuczną Inteligencję.

Rozpoczyna się wyścig z czasem – zostały dwadzieścia cztery godziny do synchronicznego zdetonowania bomb rozmieszczonych w całym kraju.

Postanowiłam przeczytać tę książkę, ponieważ bardzo spodobała mi się okładka, jest taka nierzeczywista, kubistyczna, inna niż te wszystkie nudne i oczywiste okładki. Przewrotny tytuł także przypadł mi do gustu. 



Przy szpiegowskich książkach zwracam uwagę, kim jest autor. Tu mamy oficera rezerwy polskich służb specjalnych i jednocześnie doktora nauk humanistycznych. Była więc szansa, że książka jest dobrze napisana i bez głupich błędów merytorycznych. Nie zawiodłam się, nie zauważyłam tych "głupotek", które zdarzają się pisarzom, którzy nie mają doświadczenia w służbach. Może jestem niesprawiedliwa... 

Książka podobała mi się pod względem treści, języka i akcji. W wielu momentach trzymała w napięciu. Można było dowiedzieć się jak wygląda mechanika pracy w wywiadzie. Był też wątek romantyczny, jak w każdej tego typu pozycji. Powieść czytało się bardzo szybko.

Jest to ciekawa wizja, co mogłoby stać się, gdyby Rosja napadła Polskę po Ukrainie, przerażająca wizja, którą się ma z tyłu głowy podczas czytania.

Głowni bohaterowie Krzysztof Formik i Ida Sawro to ciekawi ludzie, pracujący razem w służbach specjalnych. Są to skomplikowane osobowości, Ida walczy z demonami przeszłości, które mają wielki wpływ na teraźniejszość i przyszłość. Ta wewnętrzna walka jest bardzo ciekawym rysem jej osobowości. Wrogowie Polski też robią wrażenie. Te wszystkie intrygi i knucia na każdym miejscu.

Książkę warto przeczytać, bo jest bliska realnemu życiu. Niestety takie rzeczy, jak walka obcych wywiadów, jest, była i będzie, dopóki istnieją państwa. 

Polecam

                                                                                                             Maa

Moja ocena 8

Dziękuję Warszawskiemu Wydawnictwu MUZA SA za możliwość przeczytania powieści.




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Zanim zabijesz moją śmierć" Ryszard Oleszkowicz

AUTOR: Ryszard Oleszkowicz TYTUŁ: Zanim zabijesz moją śmierć WYDAWNICTWO: MUZA SA, Warszawa 2024r. OKŁADKA: miękka ze skrzydełkami, stron:  ...