wtorek, 27 lipca 2021

"Morderczynie i psychopatki" Nahlah Saimeh

AUTOR: Nahlah Saimeh

TYTUŁ: Morderczynie i psychopatki

TŁUMACZENIE: z niemieckiego Viktor Grotowicz

WYDAWNICTWO: Warszawskie Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa 2021 r.

OKŁADKA: miękka ze skrzydełkami, stron 304.


Z okładki:

 Jak to możliwe, że kobieta zabija własnego męża Dlaczego świadomie pozostawia swoje dziecko na pastwę brutalnego partnera? Dlaczego go nie chroni, a czasem przyczynia się do jego śmierci?



Tego typu sprawy wywołują ogromne poruszenie, ponieważ kobiety uchodzą za osoby empatyczne, serdeczne, łagodne. Jednak cechy te prowadzą często do bagatelizowania zagrożeń płynących ze strony kobiet. Co sprawia, że kobiety zadają ogromny ból innym ludziom, a nawet odbierają im życie? Czy istnieją wzorce przestępstw typowo żeńskich?

Nahlah Saimeh, specjalistka w dziedzinie psychiatrii sądowej, przedstawia w swojej książce portrety psychologiczne kilku kobiet, które dopuściły ciężkich przestępstw. Na przykładzie ośmiu drastycznych spraw ze swojej praktyki zawodowej opisuje okoliczności tych zbrodni i wyjaśnia, dlaczego pierwsze oznaki przemocy ze strony kobiet pozostają zwykle niezauważone i w pewnym momencie jest już za późno, by zapobiec przestępstwu.


   Zaintrygował mnie tytuł tej książki i bardzo interesująca okładka. Zdjęcie jest naprawdę dobre, intrygujące i mocne w swym przesłaniu. Muszę tylko ostrzec czytelników, że jest w tej książce, coś do czego nie jesteśmy przyzwyczajeni, a mianowicie feminatywy, czyli żeńskie formy gramatyczne nazw zawodów i funkcji, z przyrostkami nazywanymi potocznie "żeńskimi końcówkami". Mnie one nie rażą, uważam, że język powinien się rozwijać, skoro nikomu nie przeszkadza sklepowa, nauczycielka, sprzątaczka. Niestety tu jest to stosowane w przesadny sposób, poraziło mnie słowo "świadczyni" czyli świadek. Chyba z pięć razy przeczytałam to zdanie w książce i bardzo mi się to nie podobało, mimo mojej wielkiej tolerancji dla feminatywów. 
     Co do reszty książki, nie mam zastrzeżeń, historie są ciekawe, często wstrząsające. Jednego rozdziału o morderczyni własnego dziecka nie byłam w stanie czytać, musiałam opuścić ten fragment.
      Głównych bohaterek często było mi żal, bo za ich czynami często stoją niewydolni rodzice, którzy nie okazują swoim dzieciom miłości. Jest to strasznie przygnębiające. Czytając tę książkę można wiele ważnych rzeczy zrozumieć, nawet w stosunku do swoich dzieci. Polecam Maa
Moja ocena 6
 Dziękujemy Warszawskiemu Wydawnictwu MUZA SA za możliwość przeczytania pouczającej książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Rajski ogród" Ernest Hemingway

AUTOR : Ernest Hemingway TYTUŁ : Rajski ogród TŁUMACZENIE z języka angielskiego: Ewa Borówka WYDAWNICTWO : Marginesy, Warszawa 2024r. OKŁAD...