środa, 5 czerwca 2013

"Jezioro krwi i łez" - James Thompson

Autor: James Thompson
Tytuł:  Jezioro krwi i łez
Tłumaczenie: Maciej Nowak - Kreyer
Wydawnictwo: Amber, Warszawa 2012
Okładka: miękka, stron 352


Mój dom, Finlandia. Dziewiąty, najgłębszy krąg piekieł. Jezioro zamarzniętej krwi i win, powstałe z łez Lucyfera, zamienione w lód podmuchem jego skórzastych skrzydeł... Głowa mi pęka. Migreny zaczęły się niedługo po tym, jak Kate poroniła bliźnięta, nieco ponad rok temu. Teraz ból głowy trwa już trzy tygodnie bez przerwy, zaczynam od niego wariować. Patrzę na śpiącą Kate. Czuję ukłucie poczucia winy za śmierć naszych bliźniąt. Kate błagała, żebym zrezygnował ze śledztwa w sprawie Sufi i Elmi. Odmówiłem. Udało mi się rozwiązać sprawę morderstwa, jednak za wysoką cenę. Zanim skończyło się śledztwo, padło pięć trupów, w tym mój przyjaciel i sierżant Valtteri oraz moja była żona. Dwie kobiety owdowiały, siedmioro dzieci straciło ojców. A ja dostałem postrzał w twarz. Kula zostawiła paskudną bliznę, którą usunęłaby drobna operacja plastyczna, ale tego nie chciałem. Noszę ślad jako symbol mojej winy…


Druga powieść z Inspektorem Karim Vaari jest bardzo dobra,a nawet lepsza od pierwszej części. Postać głównego bohatera bardzo mi się podoba. Nie jest przekoloryzowana. Taki facet z jajami, w sam raz. Akcja powieści jest bardzo interesująca i zawiera różne wątki; m.in dotyczące brutalnego morderstwa na kobiecie oraz wątek,który mnie osobiście bardzo zaciekawił o zbrodniach wojennych Finów w czasie II wojny światowej. Tutaj także poznajemy historię dziadka Karima. Thompson także niezwykle ciekawie w powieści przemyca ciekawostki o życiu codziennym Finów i ich obyczajach. Ma on chyba ten dar dlatego, iż sam jest Amerykaninem w obcym kraju. W powieści pojawia się również galeria ciekawych postaci: rodzeństwo jego zony Kate oraz Arvida, dawnego bohatera narodowego.
Powieść uważam za bardzo ciekawą i z niecierpliwością czekam na kolejną książkę Thompsona "Biel Helsinek". 

9/10

Bastet