niedziela, 24 marca 2013

"Trafny Wybór" - J.K. Rowling

Autor: J.K. Rowling
Tytuł: Trafny Wybór
Przekład z angielskiego: Anna Gralak
Wydawnictwo: Znak, Kraków, 2012
Okładka: twarda, miękka, stron: 512

Z okładki:
Barry nie żyje. Ta niespodziewana śmierć pogrąża Pagford w chaosie. Na jaw wychodzą tajemnice mieszkańców. Urocze miasteczko z brukowanym rynkiem i wiekowym opactwem już nigdy nie będzie takie jak dotąd. Wybucha wojna bogatych z biednymi, nastolatków z rodzicami, wojna żon z mężami i nauczycieli z uczniami. Kto przejmie władzę po Barrym? Jak daleko się posunie w tym zaciekłym konflikcie? Pełna czarnego humoru, błyskotliwa i Prowokująca wielka powieść o małym miasteczku.

Trafny Wybór J.K.Rowling to zadziwiająca powieść o miasteczku, o trudnym dorastaniu młodzieży z różnych środowisk społecznych. O patologii i problemach dorosłych w angielskiej prowincji, która mogła by być polską prowincją (miasteczko uniwersalne-everycity;) ,bo u nas też jest patologia, wieczna wojna pokoleniowa, a przede wszystkim walka o stołki na każdym szczeblu. Powieść toczy się wokół głównego wątku- śmierci Barryego- radnego gminy Pagford, który zostawia po sobie miejsce w radzie. Należy coś z tym fantem zrobić. To jeden z wielu wątków powieści. Możemy zaobserwować cały kalejdoskop charakterów. Różnorodność postaci jest zadziwiająca i każde z nich ma swój własny język ! I to chyba najbardziej podoba mi się w tej powieści. Gdy czytałam szwedzkiego autora Edwardsona, to jego narracja była plaska. Wszyscy bohaterowie mówili tym samym poprawnym stylem- nuda. Rowling robi coś niedopuszczalnego – w usta bohaterów wkłada język nizin, okropne wulgaryzmy, slang młodzieżowy ( przy tej książce Wojna polsko-ruska Masłowskiej, to książka dla grzecznych dzieci, świetna skądinąd ) Bez tego języka książka nie byłaby pełna, oryginalna, PRAWDZIWA!! Dawno nie czytałam powieści, w której autorka tak dogłębnie wchodzi w duszę bohatera i tak ciekawie opisuje zawiłość ludzkiego umysłu. Rowling zna się na ludziach i potrafi przekazać prawdę o nich. [Maa]
Moja ocena 10

Zamurowało mnie. Nie wiem co napisać. Nie spodziewałam się tylu emocji. J.K. Rowling pisząc tę powieść skoncentrowała się na (wszystkich) problemach psychologiczno-społecznych i umieściła je w małych angielskich miasteczkach Pagford i Yarvil. Równie dobrze opowiadana historia mogłaby się toczyć na każdej szerokości geograficznej. Autorka bezwstydnie obnaża naszą prawdziwą twarz i znieczulicę na krzywdę dzieci z rodzin patologicznych. Jeśli chodzi o język, to dla mnie nie jest on wulgarny, raczej z życia wzięty. Jeśli Rowling napisałaby Trafny wybór w inny sposób byłoby to mówiąc za Fatsem nieautentyczne. Mnie ta książka zmiażdżyła, jestem w szoku. Zaczynając czytać tak naprawdę nie wiemy o czym czytamy. Dopiero później orientujemy się, co autorka chce nam uświadomić tą powieścią. Jestem miłośniczką kryminałów dlatego do Trafnego wyboru podeszłam z dużą rezerwą. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że J. K. Rowling to królowa powieści. Ja tej książki wam nie polecam, ja każe wam ją przeczytać!! Oznaczcie sobie powieść Rowling za lekturę obowiązkową tego roku. Nie pożałujecie, wierzcie mi to będzie Trafny wybór. JU.
Moja ocena 10

1 komentarz:

"Współne życie" Brigitte Luciani, Eve Tharlet

AUTOR : Brigitte Luciani, Eve Tharlet TYTUŁ : Wspólne życie SERIA : Rodzina Borsuków i Lisów przedstawia TŁUMACZENIE z języka francuskiego:...